Privacy beleid
Versie 2.0 - 6 november 2025
Deze privacy policy is van toepassing op alle persoonsgegevens die verwerkt worden door de Ombudsman Gerechtsdeurwaarders met maatschappelijke zetel te Henri Jasparlaan 93, 1060 Brussel, met ondernemingsnummer BTW BE0240.748.753, die de verwerkingsverantwoordelijke is van deze website.
De Verwerkingsverantwoordelijke hecht veel belang aan uw privacy en verwerkt uw persoonsgegevens dan ook conform de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (hierna “GDPR”) alsook iedere toekomstige of aanvullende wetgeving in uitvoering daarvan, voor zover van toepassing.
Voor verdere vragen of opmerkingen in verband met de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens kan u ons steeds contacteren, hetzij per e-mail naar info@ombudsgdw.be of per post naar voormeld postadres.
1. DEFINITIES
- Verantwoordelijke van de verwerking: diegene die het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;
- Website: de website waarop u uw persoonsgegevens hebt ingegeven,
- Betrokkene: iedere natuurlijke persoon die op de website één of meerdere persoonsgegevens invoert;
- Interactief gebruik: elk gebruik van de website waarbij u actief persoonsgegevens invoert op de website, al dan niet via een door u ingevuld elektronisch formulier;
- Niet-interactief gebruik: elk gebruik dat niet als een interactief gebruik kan worden beschouwd;
- GDPR/AVG: De GDPR ofwel de “General Data Protection Regulation”, vertaald de AVG “Algemene Verordening Gegevensbescherming” is een geheel van regels om de persoonsgegevens van Europese burgers beter te beschermen. Ze behelst de bescherming van individuele persoonsgegevens in de meest brede zin van het woord, dus van welke aard dan ook (privé, professioneel, openbaar) of vorm. In april 2016 werd de GDPR goedgekeurd en vanaf 25 mei 2018 is deze verordening integraal van toepassing in alle landen van de EU.
2. TOEPASBAARHEID
Elk bezoek aan en gebruik van de website is onderworpen aan deze Privacy Policy. Het desgevallend invoeren van persoonsgegevens op de website houdt in dat de gebruiker/betrokkene daadwerkelijk kennis heeft van deze Privacy Policy en de inhoud ervan aanvaardt. Dit geldt als zijn uitdrukkelijke toestemming tot het verwerken van zijn persoonsgegevens die hij actief invoert op de website.
Ook iedere verdere verwerking van uw gegevens naar aanleiding van het verwerken van een klacht of vraag valt onder het toepassingsgebied van deze Privacy Policy
Deze Privacy Policy kan zonder voorafgaande waarschuwing worden gewijzigd en het is dan ook aanbevolen deze Privacy Policy bij elk bezoek te consulteren.
Als u meer informatie wil ontvangen of vragen hebt over deze Privacy Policy of het privacy beleid dat door de Ombudsman Gerechtsdeurwaarders wordt gevoerd, kan u mij bereiken via e-mail: info@ombudsgdw.be.
3. WAT BETEKENT “PERSOONSGEGEVENS VERWERKEN”?
Het verwerken van persoonsgegevens (hierna “gegevens”) omvat elke verwerking van gegevens die u als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het gaat, leest u in deze Privacy Policy. Het begrip ‘verwerken’ is zeer ruim en dekt onder andere het verzamelen, bewaren, gebruiken van uw gegevens, of het delen hiervan met derden.
4. VERWERKTE PERSOONSGEGEVENS
4.1 Gegevens via de website
Bij een louter niet-interactief gebruik van deze website worden geen persoonsgegevens verwerkt in de zin van de Privacywet en de GDPR/AVG.
Bij een interactief gebruik van de website worden de door de betrokkene ingegeven persoonsgegevens verwerkt. Door interactief gebruik te maken van de website verleent de betrokkene zijn ondubbelzinnige toestemming tot verwerking van de door hem/haar ingevoerde persoonsgegevens.
De verantwoordelijke van de verwerking verwerkt de via deze website ingegeven en ontvangen persoonsgegevens voor volgende doeleinden:
- Behandelen van de ingediende klacht
- Communicatie met de betrokkene
- Beheer van het profiel van de betrokkene
- Uitoefenen van de rechten van betrokkene
- Informeren van betrokkene
- Toegankelijk maken van de website (middels zgn. cookies)
4.2 Gegevens via onze activiteiten als ombudsman
Voor het behandelen van een klacht of het behandelen van vragen is het mogelijk dat volgende persoonsgegevens verwerkt worden:
- Contactgegevens (naam, voornaam, e-mail adres, adres, telefoonnummer);
- contactgeschiedenis (verzonden en ontvangen communicatie);
- dossiergegevens (klacht, vragen, gegevens die betrekking hebben op de klacht of de vragen waarbij mogelijks ook gerechtelijke gegevens, strafrechtelijke gegevens, financiële gegevens of bijzondere persoonsgegevens bij betrokken zijn);
- persoonlijke bijzonderheden (aanspreking, geboortedatum, kopie identiteitskaart, rijksregisternummer);
4.3 Doeleinden van de verwerking
De persoonsgegevens worden uitsluitend verwerkt binnen het kader van de onderneming en met name voor volgende doeleinden:
- - Behandelen van klachten binnen het wettelijk kader van mijn opdracht
- - Beantwoorden van vragen binnen het wettelijk kader van mijn opdracht
- - Beheren van de website
5. COOKIES
Zowel bij het niet-interactief als het interactief gebruik van de website wordt er gebruik gemaakt van volgende cookies:
- _ga en _ga_73XWS2W2X3: deze cookies van Google Analytics geven inzichten over hoeveel gebruikers de website bezoeken en welke pagina’s daarbij bekeken worden. De cookies zijn één jaar geldig.
- cookiesjsr: Bij je eerste bezoek aan deze website werd toestemming gevraagd om gebruik te maken van verschillende diensten (ook die van derden) waarvoor gegevens in je browser moeten worden opgeslagen (cookies, lokale opslag). Je beslissingen over elke dienst via de cookie banner (toestaan, weigeren) worden in deze cookie opgeslagen en worden bij elk bezoek aan deze website opnieuw gebruikt. De cookie is één jaar geldig.
U kunt het gebruik van cookies ofwel toestaan, ofwel weigeren door uw voorkeuren aan te geven in de cookiebanner of via door via het configuratiemenu van uw webbrowser de instellingen voor cookies te wijzigen.
6. ONTVANGERS
De verwerkte persoonsgegevens kunnen afhankelijk van de doeleinden van de verwerking en de noodzaak daartoe aan de volgende ontvangers worden medegedeeld:
- Betrokkene zelf;
- Verwerkingsverantwoordelijke;
- Data Protection Officer
- Gerechtsdeurwaarders (in het kader van de behandeling van individuele dossiers)
Er worden geen verwerkte persoonsgegevens overgedragen aan andere ontvangers dan voornoemden.
7. RECHTEN VAN BETROKKENE
De betrokkene heeft in principe het recht om kennis te krijgen van:
- Het al dan niet bestaan van verwerkingen betreffende zijn persoonsgegevens;
- De concrete doeleinden van deze verwerkingen;
- De gegevens waarop deze verwerkingen betrekking hebben;
- De ontvangers aan wie de persoonsgegevens worden verstrekt;
- De mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit;
Op verzoek van de betrokkene zullen hem/haar de verwerkte persoonsgegevens in begrijpelijke en transparante taal en vorm worden medegedeeld, alsmede alle beschikbare informatie over de oorsprong van die persoonsgegevens.
Daarnaast heeft de betrokkene het recht om kosteloos verbeteringen aan te laten brengen aan persoonsgegevens die op hem/haar betrekking hebben.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat in bepaalde gevallen de ‘Ombudsman Gerechtsdeurwaarders’ zelf geen wijzigingen kan aanbrengen maar dit bijvoorbeeld dient te gebeuren door andere partijen of instanties.
Om één of meerdere van zijn rechten vermeld in de GDPR/AVG uit te oefenen, richt de betrokkene een schriftelijk verzoek, vergezeld van een kopie van zijn identiteitsbewijs (recto-/verso) aan de verantwoordelijke van de verwerking. Daarvoor heeft betrokkene volgende mogelijkheden:
- via briefpost (Ombudsman Gerechtsdeurwaarders, Henri Jasparlaan 93, 1060 BRUSSEL)
- via mail aan info@ombudsgdw.be
De inlichtingen worden aan de betrokkene kosteloos en uiterlijk binnen de 30 dagen na ontvangst van het schriftelijk verzoek meegedeeld.
Bij twijfel omtrent (echtheid van )de identiteit van de aanvrager, kan de ‘Ombudsman Gerechtsdeurwaarders’ vragen dat de betrokkene zich persoonlijk aanbiedt in zijn kantoor ter verificatie.
8. BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS
Door te werken met diverse technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen kunnen wij de veiligheid en de beveiliging van uw persoonsgegevens optimaal verzekeren. Enkel personeelsleden die bij de verwerking betrokken zijn hebben exclusief toegang tot de persoonsgegevens. Al onze servers die voor de verwerking van de persoonsgegevens worden gebruikt bevinden zich in professioneel geëxploiteerde en beveiligde datacenters in België. De door ons verwerkte persoonsgegevens verlaten het grondgebied van de EU niet.
9. BEVEILIGING
De verwerkte persoonsgegevens worden bewaard in een beveiligde omgeving. Medewerkers betrokken bij de verwerking van persoonsgegevens zijn contractueel gehouden tot een zeer strikte vertrouwelijkheid. Om de veiligheid en de beveiliging van de verwerkte persoonsgegevens te verzekeren werden volgende maatregelen genomen:
- Enkel geautoriseerd personeel heeft toegang tot de persoonsgegevens;
- Enkel diegenen die persoonsgegevens verwerken hebben er toegang toe;
- Logistieke en informatieke beveiliging;
- Gebruik van paswoorden;
- Firewalls;
- Gepaste technische en organisatorische maatregelen conform GDPR.