Over ons

 

TOT UW DIENST

Een probleem met een kandidaat-gerechtsdeurwaarder of een gerechtsdeurwaarder?

De Ombudsman voor gerechtsdeurwaarders werkt onafhankelijk en onpartijdig. Hij wordt door de Federale Overheidsdienst Economie erkend als gekwalificeerde entiteit voor buitengerechtelijke geschillenregeling (in de zin van boek XVI van het Wetboek Economisch Recht). 

Het is zijn taak u via bemiddeling te helpen om, gratis en binnen een redelijke termijn, een oplossing te vinden voor uw probleem.  

Wie is de Ombudsman?

Arnout De Vidts werd aangesteld voor een mandaat van drie jaar (kan verlengd worden). 

Wie kan de ombudsman contacteren?

Iedereen: particulieren, ondernemingen, schuldenaren, schuldeisers,

Voor welke geschillen kan u beroep doen op de Ombudsman?

  1. Consumentengeschillen  

    Het betreft contractuele geschillen tussen een consument en een gerechtsdeurwaarder die verband houden met de uitoefening van diens beroep. 

    Zelfs indien de schuldenaar geen rechtstreeks contract afsloot met een gerechtsdeurwaarder, kan het geschil onderzocht worden wanneer het voortvloeit uit een onderliggend consumentencontract (bijvoorbeeld met een bank, een energieleverancier of een telecomoperator). 

     

  2. Andere geschillen (geen consumentengeschillen) 

    De Ombudsman voor gerechtsdeurwaarders is bevoegd voor elke vraag van een derde die te maken heeft met een kandidaat-gerechtsdeurwaarder of gerechtsdeurwaarder. 

Welke geschillen onderzoekt de Ombudsman niet?   

  • Geschillen waar de kantoormedewerkers of beroepsverenigingen rechtstreeks bij betrokken zijn. 

Een overzicht: 

Soort probleem 

Wie contacteren? 

Deontologische inbreuk door een gerechtsdeurwaarder 

Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders  

Contractueel geschil verbonden aan een consumentendienst of -schuld 

Ombudsman (consumentengeschil) 

Geschil met een gerechtsdeurwaarder, niet-consumentengeschil 

Ombudsman (niet-consumentengeschil) 

Vraag tot vernietiging beslag of schorsing tenuitvoerlegging 

Bevoegde rechter 

Hoe kan de Ombudsman u helpen?   

  • Gratis bemiddeling: er wordt geen financiële bijdrage gevraagd. 
  • Doorlooptijd: 90 werkdagen (gemiddeld) vanaf ontvangst van een volledig dossier. 
  • Onafhankelijkheid en onpartijdigheid: de Ombudsman handelt volledig neutraal.