Over ons

TOT UW DIENST

Ervaart u een probleem met een gerechtsdeurwaarder?

De ombudsman voor de gerechtsdeurwaarders kan u helpen om te bemiddelen.

Wie kan er terecht bij de ombudsman? Iedereen. Particulieren, bedrijven, schuldenaars en schuldeisers. De ombudsman zoekt op een onafhankelijke en onpartijdige manier naar een oplossing voor uw probleem. 

De tussenkomst van de ombudsman is gratis. De aanvraag wordt behandeld binnen maximaal 90 kalenderdagen na ontvangst van de volledige aanvraag. Je kunt hier meer lezen over de procedure.

Naast de behandeling van individuele bemiddelingsverzoeken geeft de ombudsman in het jaarverslag ook aanbevelingen voor gerechtsdeurwaarders. Zo draagt de ombudsman bij aan het verbeteren van hun dienstverlening.

De ombudsdienst van gerechtsdeurwaarders is erkend door de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie voor de regeling van buitengerechtelijke geschillen. U vindt de lijst met gekwalificeerde entiteiten op haar website: economie.fgov.be/nl/themas/online/belmed-onlinebemiddeling/hoe-een-gekwalificeerde.

Het ODR-platform is  een internetplatform opgericht door de Europese Commissie met als doel geschillen voortvloeiend uit e-commerce buiten de rechtbank op te lossen

Wie is de ombudsman?

Het directiecomité van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders heeft Arnout De Vidts aangeduid als onafhankelijke ombudsman voor een (hernieuwbare) periode van drie jaar. 

Financiering

De ombudsdienst is een feitelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid en wordt gefinancierd door een jaarlijkse dotatie van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders.